4 Haziran 2021 CUMA Resmî Gazete Sayı : 31501
YÖNETMELİK
NÖROMUSKÜLERHASTALIKLAR BİRİMİ
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; nöromusküler hastalıklarbirimlerinin açılmasına, fiziki şartlarına, asgari donanım, araç-gereç vepersonel standartlarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Sağlık Bakanlığına ve üniversitelereait ikinci ve üçüncü basamak yataklı sağlık tesislerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılıResmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı HakkındaCumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 355 inci ve 508 inci maddelerine dayanılarakhazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Birim: Nöromusküler hastalığı olanların kabul vetakibinin yapıldığı, teşhis, tedavi, rehabilitasyon, psiko-sosyal destek veeğitim hizmetlerinin verildiği ikinci ve üçüncü basamak yataklı sağlıktesisleri bünyesinde açılan nöromusküler hastalıklar birimini,
c) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri GenelMüdürlüğünü,
ç) Komisyon: Nöromusküler Hastalıklar Bilimsel DanışmaKomisyonunu,
d) Müdürlük: İl Sağlık Müdürlüğünü,
e) Nöromusküler hastalıklar: Kalıtımsal veya sonradangelişen, ön boynuz motor nöron hücrelerinde, periferik sinirlerde, nöromuskülerkavşakta veya kastaki bir anormalliğin neden olduğu hastalıkları,
f) Sağlık tesisi: Bünyesinde birim kurulacak Bakanlığave üniversitelere ait ikinci ve üçüncü basamak yataklı sağlık tesislerini,
g) Yönetici: Sağlık Bakanlığına ait sağlık tesisleriiçin hastane başhekimini, üniversitelere ait sağlık tesisleri için sağlıkuygulama ve araştırma merkezi başhekimini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonun Teşkili, Görevleri ve Çalışma Usul veEsasları
Komisyonun teşkili
MADDE 5 – (1) Komisyon; Sağlık Hizmetleri Genel Müdürünün veyagörevlendireceği en az daire başkanı düzeyinde bir yetkilinin başkanlığında,Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü ve Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğünden en azdaire başkanı düzeyinde birer temsilci, nöromusküler hastalıklar konusundadeneyim ve eğitime sahip altı uzman hekim, bir fizyoterapist ve bir sosyalçalışmacı/sosyal hizmet uzmanı olmak üzere toplam 11 kişiden oluşur.
(2) Komisyon üyelerinden uzman hekimler, fizyoterapistve sosyal çalışmacı/sosyal hizmet uzmanı Genel Müdürlükçe görevlendirilir veiki yıl süreyle görev yaparlar. Komisyon üyelerinin görev süresitamamlandığında yeni komisyon üyeleri seçilinceye kadar mevcut üyelerin görevidevam eder.
(3) Herhangi bir sebeple üyeliğin sona ermesi halinde,kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye görevlendirilir. Görev süresi dolankomisyon üyeleri Genel Müdürlükçe yeniden görevlendirilebilir.
(4) Toplantılara geçerli mazereti olmaksızın iki defaüst üste veya bir görevlendirme döneminde toplam üç defa katılmayanlarınüyeliği sona erer.
(5) Genel Müdürlük tarafından, gerekli görüldüğündeveya komisyonun teklifi üzerine komisyonun faaliyetlerine yardımcı olmak üzerealanında uzman kişilerden oluşan alt komisyonlar teşkil edilebilir veya çalışmagrupları oluşturabilir.
Komisyonun görevleri
MADDE 6 – (1) Komisyonun görevleri şunlardır:
a) Ülke genelinde nöromusküler hastalıklar alanında vebirimler konusunda alınacak tedbirler, verilecek hizmetler ve ulusalstratejiler belirlemek için Genel Müdürlüğe görüş bildirmek.
b) Genel Müdürlükçe talep edilmesi halinde, birimdenetimlerine katılmak.
c) Nöromusküler hastalık birimlerin işleyişi ilealakalı olarak gerekli görülen hallerde görüş bildirmek.
Komisyonun çalışma usul ve esasları
MADDE 7 – (1) Komisyon, yılda en az iki kez toplanır. GenelMüdürlük gerekli hallerde, komisyonu olağan toplantıları dışında da toplantıyadavet edebilir. Toplantı tarihi, yeri ve gündemi, olağan dışı toplantılar hariçolmak üzere en az yedi gün önce üyelere bildirilir.
(2) Komisyon, en az üye tam sayısının salt çoğunluğuile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oylardaeşitlik olması halinde, komisyon başkanının kullandığı oy yönünde karar alınır.
(3) Komisyon kararları, tutanak altına alınır vetutanak toplantıya katılan üyelerce imzalanır. Karara muhalif olanlar, şerhkoymak suretiyle kararları imzalarlar. Muhalif görüş gerekçesi, karar altındaveya ekinde belirtilir.
(4) Komisyon kararları tavsiye niteliğindedir.
(5) Komisyonun sekretarya hizmetleri Genel Müdürlükçeyürütülür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Birimler
Birimin kuruluşu
MADDE 8 – (1) Birimler, sağlık tesisi bünyesinde Bakanlığınizniyle kurulur.
Planlama
MADDE 9 – (1) Bakanlık ilin demografik yapısı,nöromusküler hastaların bölgesel dağılımı gibi özellikleri dikkate alarakbirimlerin açılışı için planlama yapar.
Ön izin belgesi
MADDE 10 – (1) Birim açmak isteyen yönetici tarafından,Bakanlıktan ön izin almak için Ek-1’de yer alan dilekçe ile Müdürlüğe başvuruyapılır.
(2) Yapılan başvuru Müdürlükçe oluşturulan SağlıkHizmetleri Başkanı veya başkan yardımcısı ile çocuk nöroloji uzmanı, nörolojiuzmanı ve fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanlarından en az ikisindenoluşturulacak en az dört kişilik inceleme ekibi tarafından, ilin demografik verileri,başvuruyu yapan sağlık tesisinin ve ilin sağlık alt yapısı, birim için beklenenhasta yüküne dair bilgileri içeren bir rapor oluşturulur ve bu rapor, başvurutarihinden itibaren en geç otuz gün içerisinde Bakanlığa gönderilir.
(3) Bakanlıkça, planlama ve ilden gelen rapor dikkatealınarak değerlendirme yapılır. Uygun görülen başvurular için ön izin belgesidüzenlenir.
Faaliyet izin belgesi
MADDE 11 – (1) Ön izin belgesi verilen sağlık tesisi tarafındanEk-2’de yer alan belgeler ile ön izin belgesinin eline ulaşmasından itibaren 2ay içerisinde Müdürlüğe başvurulur.
(2) Ön izin belgesi alınmış başvuru dosyası,Müdürlükçe yeniden değerlendirilir. İnceleme ekibince; personel, fizikişartlar, Ek-4’te yer alan asgari donanım ve 15 inci madde açısından incelenerekrapor haline getirilir.
(3) Yerinde yapılan inceleme sonucu ikinci fıkrada yeralan hususlarda eksiklik bulunan birimlere, eksikliklerin giderilmesi için 3aya kadar ek süre verilebilir. Bu süre ihtiyaç halinde bir defaya mahsus olmaküzere 3 ay daha uzatılabilir. Bu süre sonunda eksikliklerini gideremeyen sağlıktesislerinin başvuruları gerekçeleri belirtilmek suretiyle Müdürlükçereddedilir.
(4) Yerinde yapılan incelemede uygun bulunan birimleriçin Müdürlükçe Ek-3’te yer alan faaliyet izin belgesi düzenlenir ve GenelMüdürlüğe bilgi verilir.
(5) Bakanlık tarafından, gerek görüldüğü hallerde,Genel Müdürlükten bir, Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğünden bir, Müdürlüktengörevlendirilen en az başkan düzeyinde iki kişi ve çocuk nörolojisi veyanöroloji uzman hekimi ile fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimindenoluşturulacak ek inceleme ekibi, faaliyet izin belgesi başvurusunu ayrıcainceler. İnceleme sonucuna göre, faaliyete izin verebilir, eksiklikleringiderilmesini isteyebilir veya başvuruyu reddedebilir.
Fiziki şartlar ve birimde bulunması gerekli asgaridonanım
MADDE 12 – (1) Birimde aranan fiziki şartlar şunlardır:
a) Birim, sağlık tesisinde hastaların kolayerişebileceği ve erişim için gerekli tedbirlerin alındığı bir mahalde bulunur.
b) Isıtma ve havalandırma sistemine, yeterli ışığa,koltuğa ve donanıma sahip olan en az iki tekerlekli sandalye ve bir sedyeningirmesine imkân veren dinlenme salonu bulunur.
c) Diğer hastaların kayıt işlemlerinin yapıldığıyerden farklı olarak, dinlenme salonunda hasta kabul ve kayıt işlemlerininyapıldığı ve gerekli koordinasyonunun sağlandığı bir alan oluşturulur.
ç) Birimde, mümkün olduğunca hastaların sağlıktesisinde hizmet alabileceği diğer bölümlere en yakın yerde standart poliklinikodası oluşturulur.
d) Rehabilitasyon için gerekli cihaz, araç vegereçlerin sığabileceği genişlikte, fizik tedavi ve rehabilitasyonstandartlarına uygun bir alan oluşturulur. Birimin açılacağı sağlık tesisibünyesinde fizik tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerinin verildiği alan varsaayrı bir alanın oluşturulması zorunlu değildir.
e) Hasta ve/veya hasta yakınının eğitimi, bireyve/veya grup psikoterapisi ile sosyal hizmet desteği için sağlık tesisibünyesinde bir eğitim odası oluşturulur. Sağlık tesisinde bulunan eğitim odasıbirime yakın olması şartıyla birimin eğitim odası olarak kullanılabilir.
(2) Birimde, Ek-4’te belirtilen asgari donanımbulunur.
Birimin bulunduğu sağlık tesisinde aranan şartlar
MADDE 13 – (1) Birimin bulunduğu sağlık tesisinde;
a) İkinci veya üçüncü seviye yoğun bakım ünitesi, EEGve EMG laboratuvarı bulunmak zorundadır.
b) Genetik tanı testlerinin yapıldığı laboratuvarhizmeti verilmelidir. Bünyesinde genetik tanı testleri yapılmayan sağlıktesisleri, bu hizmeti öncelikle en yakındaki kamu kurumlarından olmak üzerehizmet alımı yoluyla temin edebilirler.
(2) Birimin bulunduğu sağlık tesisinde sağlanamayanancak tanı ve tedavide ihtiyaç duyulan hizmetler, birim sorumlusu tarafındanyöneticiye bildirilir. Bu hizmetlerin, hizmet alımı yoluyla temin edilipedilemeyeceği hususunda Bakanlıktan izin alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Personelin Durumu
Birimde görevlendirilecek personel
MADDE 14 – (1) Birimin hizmet verdiği günlerde; en az bir çocuknöroloji uzman hekimi veya nöroloji uzman hekimi, bir fiziksel tıp verehabilitasyon uzman hekimi, bir hemşire, bir psikolog, bir sosyalçalışmacı/sosyal hizmet uzmanı, bir fizyoterapist ve bir sekreter sağlık tesisibünyesindeki personel arasından birimde görevlendirilir. Kurumun imkânları vehasta sayısı dikkate alınarak bu sayılar artırılabilir.
(2) Birimde ihtiyaç duyulması halinde; çocuk sağlığıve hastalıkları uzmanı, çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı, ruhsağlığı ve hastalıkları uzmanı, ortopedi ve travmatoloji uzmanı, beyin ve sinircerrahisi uzmanı, çocuk göğüs hastalıkları/göğüs hastalıkları uzmanı, çocukenfeksiyon hastalıkları/enfeksiyon hastalıkları uzmanı, anestezi ve reanimasyonuzmanı, çocuk cerrahisi uzmanı, kardiyoloji uzmanı, çocuk kardiyoloji uzmanı,tıbbi patoloji uzmanı, tıbbi genetik uzmanı, pratisyen hekim, ergoterapist, dilve konuşma terapisti ve diğer personel, yönetici tarafındangörevlendirilebilir.
(3) Birimde bir pratisyen hekim, ihtiyaç halindekoordinatör hekim olarak görevlendirilebilir.
(4) Nöromusküler hastalık teşhisi konup birimde takipedilmek üzere kaydedilen her 200 hastaya bir hemşire düşecek şekildegörevlendirme yapılır. Hemşire, birimde sürekli olarak görevlendirilir vesağlık tesisinde başka bir yerde görevlendirilemez. Birimin haftada 3 gün veüzerinde hizmet vermesi halinde, sekreter de birimde sürekli olarakgörevlendirilir.
(5) Faaliyet iznine esas personelin çeşitli nedenlerile birimden 2 aya kadar olan ayrılık halinde, aynı unvan ve uzmanlık dalındabaşka bir personel yönetici tarafından geçici olarak görevlendirilir. Bu süreyiaşan durumlarda veya görevden ayrılma halinde birime yeni personelgörevlendirilir ve Müdürlüğe bildirilir. Müdürlük tarafından, gerekli hallerdebirimin çalışma günleri için il içerisindeki diğer sağlık kurumlarından birimegörevlendirme yapılabilir.
Birim sorumlusu
MADDE 15 – (1) Yönetici tarafından, çocuk nörolojisi uzmanı,nöroloji uzmanı veya fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanlarından biri, birimsorumlusu olarak görevlendirilir. Birim sorumlusunun değişmesi halindeMüdürlüğe ve Bakanlığa bilgi verilir.
(2) Birim sorumlusu aşağıdaki görevleri yerinegetirir:
a) Birimin, her türlü personel, bina, tesis, cihaz,tıbbî ve fiziki şartlardaki değişiklik taleplerini yöneticiye bildirmek,
b) Birim çalışanlarının görev dağılımını, çalışma yerve saatlerini belirlemek,
c) Birimde ihtiyaç duyulan malzeme ve cihazlarıyöneticiye bildirmek,
ç) Personelin hizmet içi eğitimlere katılımını vehizmet kalite standartlarını sağlamak,
d) Hasta verilerinin ve Bakanlıkça belirlenenverilerin bilgi işlem sistemlerine günlük olarak kaydedilmesini takip etmek,
e) Hasta takibine ve/veya tedavisine ilişkinmultidisipliner toplantıları aylık olarak düzenlemek ve birimde görev yapmaktaolan personelin katılımını sağlamak,
f) Birimin, ülke geneli diğer nöromusküler birimler vemükemmeliyet merkezleri gibi üst merkezlerle iş birliğini sağlamak,
g) Hastaların alacakları hizmeti ve tedavileri takipetmek,
ğ) Randevulu hizmetlerin aynı gün içindetamamlanmasını sağlamak,
h) Hastalara tıbbi yönden faydalı olabilecek diğeridari tedbirleri almak.
Uzman hekimlerin görevleri
MADDE 16 – (1) Birimde görevli uzman hekimler, kendi uzmanlıkalanının gereklerini yerine getirmekle birlikte aşağıdaki görevleri yerinegetirir.
a) Müracaat eden hastaların ilk muayenesi vedeğerlendirmesini yapmak,
b) Hastaların birim dışında alacakları sağlıkhizmetlerini planlamak,
c) Takipli hastaların rutin tetkiklerini istemek,
ç) Hemşire tarafından yürütülen koordinasyongörevlerini takip etmek,
d) Birim sorumlusunun vereceği diğer görevleri yapmak.
Koordinatör hekimin görevleri
MADDE 17 – (1) Koordinatör hekim, birimdeki genel tabiplikhizmetlerini, 16 ncı maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (ç)bentlerinde sayılan görevleri ve birim sorumlusunun vereceği diğer görevleriyapar.
Hemşirenin görevleri
MADDE 18 – (1) Birimde görevlendirilen hemşire aşağıdakigörevleri yerine getirir.
a) Birime müracaat eden hastaların kabulünü yapmak,
b) Hastaların laboratuvar tetkikleri için numunelerinibirimde almak,
c) Hasta kayıtlarını tutmak veya tutulmasını takipetmek,
ç) Evde sağlık hizmetleri birimi ile koordinasyonusağlamak,
d) Hasta ve ailesinin eğitimi, sosyal destek alması,rehabilitasyon hizmetlerinin gerçekleştirilmesi konularında diğer personel ilegereken koordinasyonu sağlamak,
e) Birimdeki hekimlerin kararları doğrultusunda,hastaların birim dışında alacakları sağlık hizmetlerini ve tetkiklerinyapılmasını koordine etmek,
f) Birim sorumlusu veya koordinatör hekimin vereceğidiğer görevleri yapmak.
Psikoloğun görevleri
MADDE 19 – (1) Psikolog, çocuk ergen ruh sağlığı ve hastalıklarıile ruh sağlığı hastalıkları uzman hekimlerinin yönlendirmesiyle hasta veailesiyle psikolojik değerlendirme görüşmeleri, psikometrik testler yapmak veihtiyaca uygun psikolojik destek sağlamakla görevlidir.
Sosyal çalışmacının/sosyal hizmet uzmanının görevleri
MADDE 20 – (1) Sosyal çalışmacı/sosyal hizmet uzmanı, birimebaşvuran hastaların müracaatları sonrası ev ziyareti yaparak yerinde tespityapmak, raporlamak ve takiplerde hastanın sosyal işlevselliğini sağlamak,korumak, geliştirmek, hastaları rehabilite etmek amacıyla gereken sosyal hizmetmüdahalesini belirleyerek gerçekleştirmek, sosyal destek programlarınaerişimini sağlamakla görevlidir.
Fizyoterapistin görevleri
MADDE 21 – (1) Fizyoterapist, fiziksel tıp ve rehabilitasyonuzmanlarının yönlendirmesiyle mevzuatın kendilerine yüklediği görevleri yapar.
Sekreterin görevleri
MADDE 22 – (1) Sekreter, birimdeki hasta randevu hizmetleriniyönetmek, hasta dosyalarındaki eksikleri gidermek ve hasta kayıtlarını tutmaklagörevlidir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Birimlerin İzlenmesi ve Denetlenmesi
Birimlerin izlenmesi
MADDE 23 – (1) Birimler, Bakanlık tarafından istenilen bilgilerigöndermekle yükümlüdür. Birim sorumlusu, bilgi işlem sistemi aracılığıylagünlük olarak kaydettiği hasta bilgileri ve faaliyet alanına giren tümişlemlere ait bilgileri ve Bakanlıkça talep edilen diğer bilgileri, Bakanlığınve Müdürlüğün ulaşabileceği şekilde hazır bulundurur. Birimlerin faaliyetlerineilişkin formlar, Bakanlıkça düzenlenir. Müdürlükler, bu formların dışında ayrıform düzenleyemez ve birimden isteyemezler.
(2) Bakanlık, birimlerin ve hastaların bilgilerinielektronik ortamda izleyebileceği bilgi işlem sistemlerini kurabilir. Budurumda tüm birimler ve hastaların bilgileri bu sisteme kaydedilir. Birincifıkrada belirtilen formlar da bu sistem üzerinden takip edilir.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında kayıt altına alınansağlık verilerinin korunması hususunda, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılıKişisel Verilerin Korunması Kanunu ve ikincil mevzuatta belirlenen usul veesaslara uyulması zorunludur.
Birimlerin denetlenmesi
MADDE 24 – (1) Birimler; şikâyet veya ihbar üzerine yapılanolağan dışı denetimler hariç olmak üzere Müdürlükçe nöroloji, çocuk nörolojisi,fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimleri ile biri Sağlık Hizmetleri Başkanıolmak üzere en az iki başkan ve 5 kişilik denetleme ekibi tarafından yılda enaz bir kez bu Yönetmelik hükümleri uyarınca yerinde denetlenir. Denetimlerde buYönetmeliğe aykırılık olduğunun tespiti hâlinde, aykırılıkların giderilmesiiçin bir ayı geçmemek üzere Müdürlük tarafından süre verilir. Bu süre sonundaaykırılıkların giderilmemesi hâlinde, ilgililer hakkında kasıt, ihmal veyakusur şüphesi varsa kendi mevzuatına göre soruşturma yapılır ve disiplinhükümleri uygulanır.
(2) Denetim ve varsa soruşturma sonucu Bakanlığabildirilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Eğitim
MADDE 25 – (1) Birim çalışanlarına komisyonun görüşü alınarakverilecek hizmet içi eğitimler Bakanlık tarafından planlanır. Birim çalışanlarıhizmet içi eğitimi, birim sorumlusunun yükümlülüğünde, kendi birimlerindealabileceği gibi Müdürlüğün belirleyeceği diğer birimlerde de alabilir.
Mevcut merkezlerin uyumu
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğegirdiği tarihten önce faaliyet onayı verilmiş merkezler, 31/12/2021 tarihinekadar bu Yönetmelik hükümlerine uygun hâle getirilir.
Yürürlük
MADDE 26 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 27 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.